۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

برچسب‌ها : , , , ,

فریبِ ضدقهرمانان را نخوریم٬ میرحسین باید باشه

۱
امروز در آخرین لحظه‌های نشست رسانه‌ای دکتر سید حسن روحانی٬ صدای یکی از خبرنگاران حاضر در نشست را شنیدیم که فریاد زد: «روحانی یادت باشه٬ میرحسین آزاد بشه». بیشتر ما خوشحال شدیم. من که در کتابخانه مشغول نگاه کردن برنامه بودم٬ در آن لحظه از فرط خوشحالی از جای خودم پریدم. این حرف ما بود و به همین امید هم به روحانی رای دادیم.
 اما چند ساعتی نگذشت که شایعه‌هایی شنیده شد:‌ «طرف نفوذی بوده!» و این شایعه‌ بلافاصله بدست خود ما پخش و گسترده شد.


۲
۲۵ بهمن ۱۳۸۹ را به یاد بیاوریم. از چند روز پیش٬ میرحسین موسوی و مهدی کروبی مردم را به راهپیمایی در حمایت از آزادی‌خواهان تونسی و مصری دعوت کرده بودند. صبح همه گوش به زنگ بودیم که ببینیم چه خبر می‌شود. اولین خبر این بود: «یک جوان با پیراهن سبز و عکس شهدای جنبش سبز٬ از یک جره‌ثقیل بالا رفته و دارد شعار می‌دهد... » همین خبر کافی بود که یخ فضا شکسته شود و آدم‌ها را به تحرک وا داشته شوند. خیلی‌ها بلافاصله به خیابان‌ها ریختند و آن حماسه‌ی بیاد ماندنی را رقم زدند. اما کسانی که مثل من از پشت اینترنت جریان را دنبال می‌کردند٬ شایعه‌هایی که یکی دو ساعت بعد منتشر شد را به یاد می‌آورند: «پسره مشکل روانی داشته... مواد زده بوده... برادرش خودشکی کرده بوده...» و انواع و اقسام شایعه‌ها و تهمت‌ها بود که از ناکجا بیرون می‌آمد و بدست خود ما در فضای اینترنت گسترش پیدا می‌کرد. اما بعد از چندی٬ ماه از پشت ابر بیرون آمد و فهمیدیم که آن جوان٬ اکبر امینی٬ سالم و عاقل و بالغ٬ علاوه بر اینها٬ «شجاع» بوده و در روز ۲۵ بهمن از خیلی از آدم‌‌های دیگر بهتر و سرحال‌تر بوده است.

۳ 
این تکنیک محافظه‌کاران و اقتدارگرایان هست. فریبش را نخوریم. آنها از قهرمان می‌ترسند. آدم‌های «شجاع» کابوس آنها هستند و پادزهرِ گسترش شجاعت در جامعه٬ شایعه و ترس و بی‌اعتبار کردنِ فردِ شجاع است. آنها این تکنیک را کم بکار نبرده‌اند. مثلن میرحسین را به ترسو بودن متهم و این مسئله در بوغ و کرنا کردند٬ کروبی را به قانون‌گریز بودن و خاتمی را به خائن بودن. یعنی دقیقن صفت برعکس هرکس را برای بی‌آبرویی و بی‌اعتباری‌اش بکار می‌برند. آنوقت خودشان از صفت برعکسی که دارند نان می‌خورند. مثلن اگر فساد مالی دارند٬ مانور ساده‌زیستی می‌کنند٬ اگر ضدمردمی هستند٬ شعار ژست‌های مردم‌گرایانه می‌دهند٬ اگر فساد اخلاقی دارند٬ دیگران را به غیراخلاقی بودن متهم می‌کنند و... . اما دیگر دست آنها برای ما رو شده است. 

کسی که در نشست رسانه‌ای رییس‌جمهور گفت: «روحانی یادت باشه٬ میرحسین باید باشه.» حرفش درست بود. روحانی هم لبخند زد. بله! آقای رییس‌جمهور برای عملی کردن این خواسته٬ نیاز به حمایت و فشار اجتماعی و مردمی دارد. اما چند دقیقه‌ای نگذشت که از ناکجایی آن شایعه پیچید که گوینده‌ی این حرف نفوذی بوده است. خیلی از ما هم در چشم برهم زدنی نظرمان تغییر کرد و شروع کردیم به ارائه‌ی تحلیل‌های آنچنانی که این‌کارها تندروی‌ست و فلان و بهمان. تجربه‌ی من می‌گوید این شایعه از طرف خود جریان اقتدارگراها بیرون آمده و چند ماه دیگر متوجه می‌شویم که آن فرد هم مثل اکبر امینی حرف دلش - و دل خیلی از ما- را فریاد زده است. نباید زود اسیر تله‌های تبلیغاتیِ اقتدارگراها بشویم.

پ.ن: حتی اگر هم آن شایعه واقعیت داشته باشد - که ندارد- بازهم به نظرم حرف درستی‌ست. «موسوی باید باشه» و این گلِ خواست‌های ماست.

14 دیدگاه:

  1. ما به روحانی برای اعتدال رای دادیم نه زنده کردن تفریط و افراط که با احمدی نژاد و موسوی نمایندگی‌ می شد. مطمئنا این فرد نفوذی بوده تا دولت اصلاحات را افراطی نشان دهد و زمینه برخورد را فراهم کند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تو حرف نزنی نمی گن لالی!
      در ضمن غلط میکن به موسوی توهین کنی . اخه بی شعور نفهم موسوی افراط گر بود که از خون مردم نگذشت و به خاطر یه ملت الان ۲ ساله تو حصر خونگیه؟. ما فقط و فقط به روحانی رای دادی تا موسوی وکروبی رو ازاد کنه اگه تو اینو نفهمیدی مشکل از شعور نداشته خودته.

      حذف
    2. خطاب به ناشناس اول:
      .موسوی نماینده جریان تفریط بود؟متاسفم برای موسوی که داره به خاطر یه مشت نفهمی مثل تو تاوان میده

      حذف
    3. دوستان به نظر این دوستمون گناهی نداره فقط معنی افراط و تفریط نمی دونه!
      والا براش سخت نیست بفهمه آقای موسوی برای حمایت مردمی که دنبال رای خود بودن امروز در حصر هستند

      حذف
    4. معنی افراط وتفرط رو هم فهمیدیم !

      حذف
    5. افسوس از بزرگ مردی چون موسوی ...

      حذف
    6. این آقا معنای این دو کلمه رو خوب میفهمه ولی خیلی از موسوی و قدرت جنبش سبز میترسه.

      حذف
  2. رای ما به روحانی رای به ازادی موسوی بود.وگرنه ریس جمهور ما هنوز میرحسین موسوی است.اقای روحانی اگر کاری برای ازادی موسوی نکنه مورد لعن و نفرین همین کسانی قرار میگیره که بهش رای دادن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مطمئنم شماها از آنها هستید که اصلا رای ندادید و حالا که اصلاح طلب‌ها پیروز شده اند میخواهید از آب گل آلود ماهی‌ بگیرید و با افراط کاری و چسباندن آشوب گران به اصلاحات، اصلاح طلب‌ها را زمینگیر کنید وگرنه عقاید رییس جمهور منتخب مردم در قضیهٔ فتنه کاملا مشخص است و ایشان بارها از فتنه و فتنه گران اعلام برائت کرده اند و این دروغ است که مردم برای زنده کردن فتنه به ایشان رای دادند. رای مردم، رای به اعتدال و اصلاحات است، رای نه به خشونت طلب‌های داخلی‌ و خارجی‌ که با فتنه و تحریم می‌خواستند کشور عزیزمان را نابود کنند و ایران را با آتش زدن سطل زباله سوریه ای‌‌ کنند به خیال خودشان که خوشبختانه خودشان نابود شدند.

      حذف
    2. vaaaaaaa, che harfa?!!!!!! shoma dari khab mibini?

      حذف
    3. شما درست می گسد من خودم و خیلی از دوستانم به روحانی رای دادیم فقط بخاطر ازادی موسوی و کروبی و هنوز هم موسوی رئیس جمهور منتخب ما هست. جناب ناشناس که نوشتید این دروغه که مردم برای زنده کردن فتنه به روحانی رای دادن احتمالا به جلیلی رای دادی و اصلا تو جریان انتخابات نبودب برادر... ما رای دادیم چون حمایت خاتمی و رفسنجانی پشت روحانی بود نه چیز دیگه..

      حذف
  3. آقای شهسوار عزیز
    با پیام کلی مطلبت که لزوم هوشیاری و اسیر خدعه ها و نیرنگ های تبلیغی جاکمیت نشدن است صد در صد موافقم. اما در همین کنفرانس مطبوعاتی خبرنگار روزنامه اعتماد در کمال شفافیت و در عین متانت و صلابت در مقام یک خبرنگار و به نمابندگی از افکار عمومی مردم همین پرسش را (لزوم آزادی میر حسین و دیگر یاران دربند) را در برابر دوربین های حاضر در چلسه پرسید (حتم دارم که فیلمش را دیده اید). پرسش من از شما این است آیا هیچ تفاوتی میان این دو حرکت نیست؟ اگر هست (که هست) کدام روش به مشی و مرام و مسلک میرحسین و جنبش سبز و اصلاحات نزدیک تر است.
    پس با تقتدا به گفته به غایت درست شما باید که بسیار هوشیار باشیم و اسیر دست بازی ها و نعل های وارونه ای که اقتذارگرایان و شکست خوردگان از ملت می زنند نگردیم.
    شاد و سبز باشید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گفته‌ی اون دوست خبرنگارمون تکذیب شد. گویا ایشون اشتباه کرده. http://nocutpress.com/fa/news/235/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D8%B3%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%83%D8%B3

      حذف
  4. برای آگاهی دوستان: هویت شعار دهنده روشن شد
    به گفته‌ی خبرگزاری مهر٬ آنکه گفت: «روحانی یادت باشه٬ موسوی باید باشه» حمید ترکاشوند خبرنگار شرق بود. درحالی‌که بعضی از خبرنگارها او را با یکی از هوادارن مشایی اشتباه گرفتند.
    http://nocutpress.com/fa/news/235/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D8%B3%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%83%D8%B3

    پاسخحذف