۱۳۹۰ اردیبهشت ۵, دوشنبه

برچسب‌ها :

عید پاک و روایت واژگونِ ما از غرب

امروز همه فرانسه و خیلی از کشورهای دیگۀ غربی تعطیل هستن. به خاطر تعطیلات عید پاک. حالا اگه همۀ کشورهای دیگه رو بذاریم کنار، تعطیلی فرانسه خیلی مهمه. کشوری که بر مبنای لائیسیته اداره میشه، جدایی دین از دولت. (و نه از سیاست) بیشتر تعطیلات اینجا مذهبی هست. یعنی اگر بخوام درست بگم، به جز تعطیلات سالروز استقلال فرانسه، بقیۀ تعطیلات اصلی مذهبی هستند. از سال نو بگیرین تا عید پاک و چهلم مسیح و از این حرفا.
حرفم این نیست که این تعطیلات اشتباه هستند و باید عوض بشن. اتفاقا میخوام برعکسش رو بگم. حکومت لائیسیته، با اینکه بسیار با امور و نمادهای مذهبی زاویه داره، اما در مقابل چیزهایی که جزئی از فرهنگ و هویت مردم هستند مقاومت نمیکنه. یعنی نمی تونه مقاومت کنه. سعی میکنه که عاقلانه با اونها برخورد کنه و باهاشون کنار بیاد.*
اما در این قضیه یک مسئلۀ دیگه هست که خیلی من رو اذیت میکنه. اون هم روایتهای وارونه ای هست که ما از غرب، زندگی و جامعۀ غربی داریم. در جامعۀ ما این تصور هست که مذهب در غرب ذبح شده و هیچی ازش باقی نمونده. اما واقعیت چیز دیگه ایست. مذهب، حتی در کشوری مثل فرانسه نقش مهمی در زندگی اجتماعی و حتی سیاسی مردم داره. اگر کلیساها خدمات اجتماعیشون رو قطع کنن، کلی از برنامه های زندگی مردم تعطیل میشه. مثلا هر منطقۀ شهرداری در پاریس، یک تالار اجتماعات و یک مرکز برای کمک به ان.جی.او ها داره. اما در همون منطقه دهها کلیسا وجود دادن که همون خدمات رو میدن. یکیش تالار اجتماعات برای برگزاری جلسات هست که اگه قطع بشه خیلی از جلسه ها بی خانمان میشن. از این دست موارد کم نیست.
خلاصه اینکه این روایت های واژگون از زندگی غربی خیلی من رو اذیت میکنه. احساس میکنم مدت زیادی به من دروغ گفته شده. و یا شاید خودم به خودم دروغ گفتم. خیلی چیزها رو به اشتباه فکر میکردم خوب هستن و برعکس خیلی چیزها رو فکر می کردم بد هستن. و بر همین مبنا به دنیا نگاه می کردن.
باید این روایت ها رو عوض کرد.
*البته به نظرم این تبعیض به نفع دین مسیحیت وجود داره. ولی با دیگر دینها از جمله اسلام اینطوری برخورد نمیشه. خب البته مقداریش هم به رفتار مسلمونها بر میگرده

1 دیدگاه:

  1. منم احساس مى كنم مدتها بر اساس يه سرى اطلاعات غلط از كشورهاى ديگه( نه فقط اروپا) قضاوت اشتباهى از مردم اون كشورها و فرهنگشون داشتم!

    پاسخحذف