۱۳۹۱ تیر ۳, شنبه

برچسب‌ها : , , , ,

هدف ورشکستگی نانوایی‌ها نیست. هدف نمایش اعتراض است



بگذارید مستقیم برویم سر اصل مطلب. هدف از تحریم سه روزۀ نان و شیر، ورشکست کردن بقالی‌ها و نانوایی ها نیست. هدف حتی از کار انداختن چرخهای اقتصادی دولت هم نیست. هدف فقط و فقط نشان دادن اعتراض هست. هدف این است که به دولتی‌ها نشان بدهیم که از مدیریت نابخردانۀ آن‌ها به تنگ آمده‌ایم. بنابراین، حتی اگر در روزهای قبل نان و شیر ذخیره کرده باشند، هیچ اشکالی ندارد. چون قرار نیست کسی از گرسنگی بمیرد. قرار نیست نانوایی‌ها ورشکست بشوند. قرار است شنبه، یکشنبه و دوشنبه، نانوایی‌ها خالی باشند و بقالی‌ها برای شیر‌هایشان مشتری نداشته باشند.
جالب است که بدانیم حتی خود نانوایی‌ها و بقالی‌ها از این گرانی راضی نیستند و کم و بیش مشتریانشان را به این حرکت تشویق می‌کنند. خبرهای رسیده نشان می‌دهد که خیلی از فروشگاه‌ها سفارش شیر را برای این سه روز کاهش داده‌اند. این خود نوعی همکاری با حرکت مردمی است. چون در واقع شیری وجود نخواهد داشت که مردم بخرند.

ریحانه، یکی از شهروندان تهرانی در فیسبوکش نوشته است: رفتم سوپری محل خرید کنم، می‌گه خانوم شنبه، یکشنبه و دوشنبه قراره برای اعتراض به گرونی کسی نون، شیر و ماست نخره! به دوست و آشناهاتونم بگین لطفآ فراموش نشه! گفتم چشم:)

سخنمان را با حرفهایی که حسین در وبلاگش نوشته است به پایان می‌رسانیم. حسین نوشته است: فقط یکبار بجای یاس، امیدوار باشیم و به هم اعتماد کنیم.
شنبه یکشنه و دوشنبه در اعتراض به گرانی و تورم نان و شیر خریداری نمی‌کنیم. فقط ۳ روز با هم متحد باشیم. «لطفا اطلاع رسانی کنید.» این پیامک چند لحظه پیش به من رسید و بعد از سرچ فقط به سایتی که لینکش رو دادم، رسیدم و تعجب کردم که اولین بار چیزی به عنوان تحریم مطرح شده و منبعش بالا‌ترین نبوده. به نظرم حرکت خوبیه که برای اولین بار از متن مردم عادی شروع شده.

1 دیدگاه:

  1. خیلی ها میپرسن فایدۀ این نمایش اعتراض چی هست؟
    پاسخ من اینه:
    اول اينکه در آن سه روز مشخص تفاوت محسوسی در جامعه بوجود بيايد. دوم اينکه کنشگران اجتماعی و سياسي و مردم عادی در زمينهء کنش های مستقل از حاکميت آمادگی اعتماد به نفس پيدا کنند. سوم و مهمتر از همه، اميدواريم اين حرکت در جلوگيري از روند گرانی تاثير هرچند کوچکی داشته باشد.

    پاسخحذف