۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

برچسب‌ها :

روایت عاشق شدنِ «دکتر شریعتی» در واقعۀ ۱۶ آذر ۳۲


علی و پوران
یکی از روایتهایی که در مورد 16 آذر که بین مردم مشهد رایج است، دلباختگی دکتر علی شریعتی است. بنا بر آنچه که  مردم تعریف می کنند، در این روز، علیِ جوان که در آن روزها سرآغاز سنین شور نشاط را از می گذرانده است، هنگامی که با دوستان خود در حال گذر از محله شان بوده است، متوجه همهمه ای می شود. در اثنای کند و کاو برای ارضای حس کنج کاوی جوانانۀ خویش، دُرشکه ای از روبرویش می گذرد. «علی» در درشکه دختری را می بیند که اشک در چشمانش حلقه زده و مردم راه به راه به او تسلیت می گویند. علی از دوستانش هویت دختر را جویا می شود:
- کیست این دختر؟
- دختر آقای شریعت رضوی است. پوران.
- اشکهایش برای چیست؟ چرا مردم به او تسلیت می گویند!؟
- می گویند «آذر» برادرِ پوران، به ضرب گلولۀ نیروهای نظامی در دانشگاه فنی تهران کشته شده است.
شواهد نشان می دهد که تأثیر آن روز از ذهن علی پاک نشده بوده است. زیرا پوران اولین برخورد جدی خود با علی را اینگونه توضیح می دهد: يک روز دکتر غلامحسين يوسفي که يکي از استادان ما بود، براي من کتاب مسعود سعدسلمان را به عنوان موضوع تحقيق تعيين کرد. پرسيدم اين کتاب را از کجا مي توانم پيدا کنم. از پشت سر من علي شريعتي آرام گفت؛ «من اين کتاب را دارم، برايتان مي آورم.»
در باورِ مردم مشهد، شانزدهم آذر ماه، سالروز افشانده شدن تخم مهر و محبتِ «پوران» در دل «علی» است. آری! در سالهایی نه چندان دور، این دو جوان آغوش عاشقی را بر یکدیگر می گشایند و سالهای سال غمخوار یکدیگر می شوند و زیر سقف هایی بسیار اما از یک جنس باهم زندگی می کنند. سقفی از جنس آگاهیِ عاشقانه. حاصل زندگی پوران و علی، سه فرزند می شود. احسان، سارا و سوسن. که هرکدام شاید وجهه ای از شخصیت دکتر علی شریعتی باشند.
«علی» که پدرش از همراهانِ شناخته شدۀ نهضت ملی بود، به خوبی می دانست که در آن روز _ ۱۶ آذر ۱۳۳۲_ «آذر شریعت رضوی» در دانشگاه چه می کرده است و چرا کشته شده است. شاید اولین جرقه های تئوری پردازی دربارۀ مفاهیمی همچون ، عدالت، آزادی، ظلم ستیزی، شهادت و... از همین جا در ذهن علیِ جوان که خود متولد آذر ماه بود شکل گرفته باشد.
هرچند که نزدیکان دکتر شریعتی کم و بیش این روایت را تایید می کنند، ولی در مورد درستیِ این روایت که در بین مردم جاری است مدرک مستدلی در دست نیست. اما چه حاجت به مردک! که مردم آن روایتی که می خواسته اند را ساخته اند و سینه به سینه نقل کرده اند. آزادی خواهی آن سه شهید و یا به قول دکتر علی شریعتی: «آن سه آذر اهورایی» در باورِ مردمی، به عشقی پایدار گره خورده است. از این رو که همۀ مردم _ که کم و بیش طعم آسمانی عشق را چشیده اند_، پوران، علی، آذر و 16 آذر را نیز آسمانی کرده اند.
یاد «آذر» و «علی» گرامی و زندگی «پوران» پایدار باد.
...
منتشر شده در ندای سبز آزادی

4 دیدگاه:

  1. درود، مطلب خوبی و با احساسی بود
    برقرار باشید

    پاسخحذف
  2. آقا دکتر دختر دیگری به نام مونا هم دارد

    پاسخحذف
  3. به یادتان می آورم که زیباترین منش آدمی محبت اوست

    کوروش کبیر

    پاسخحذف
  4. به قول شما چه نیازی به مدرک، تخیل رو بچسبیم و حقیقت را دفن کنیم!

    پاسخحذف